1: Betaalbaar

Hoe lager de tarieven, hoe kleiner de financiële drempel. Dat geldt voor het inschrijvingsgeld, maar ook voor de kosten van materiaal en bijzondere activiteiten. Ouders kunnen zich ervoor schamen als ze de hobby van hun kinderen niet kunnen betalen, maar ook voor kinderen is het geen pretje als ze geen geld hebben voor een hapje na de training of wedstrijd. Door bepaalde initiatieven te nemen, kan je de financiële drempels voor ouders en kinderen gemakkelijk een stuk naar beneden halen!

Tips!

  • Werk met een kortingstarief. Het UiTPAS kansentarief is hiervoor geschikt, pas het niet enkel toe op de jaarlijkse lidgelden, maar ook op andere activiteiten zoals kampjes.
     
  • Zorg dat alle kosten duidelijk zijn! Door in het begin van het jaar een kostenoverzicht mee te geven beperk je extra uitgaven tot een minimum. Zo is er steevast naast het inschrijvingsgeld ook nood aan kledij, een drankje tijdens de werking of anderen. Communiceer deze kosten vooraf, zodat ouders daar rekening mee kunnen houden.

2: Begrijpbaar

Simpele, klare taal is de beste manier om spelregels uit de doeken te doen of even een ‘dienstmededeling’ over te brengen. Zo is elk kind altijd helemaal mee.

Tips!

  • Maak de regels duidelijk door ze ergens uit te hangen.
     
  • Zijn brieven, nota’s, mededelingen te begrijpen? En ook te vatten? Druk je uit in korte, eenvoudige zinnen en maak gebruik van kleuren,  pictogrammen, foto’s of imitaties. Zo begrijpen ook mensen die het Nederlands nog niet heel machtig zijn wat je wil zeggen.
     
  • Ga bij nieuwe deelnemers op huisbezoek. Organiseer een ouderavond. Niet voor iedereen is het zo duidelijk om te weten wat er allemaal gebeurt. Neem tijd om ouders in jullie verhaal van de werking mee te nemen en hen alles goed en helder uit te leggen.

3: Beschikbaar

Als begeleider sta je klaar voor de kinderen in je groep. Fysiek én mentaal, door er te zijn wanneer je er moet zijn, maar ook door alles en iedereen met een open houding te benaderen.

Tips!

  • Maak tijd en ruimte voor de ouders om bij aanvang of sluiting van de werking een babbeltje te doen. Probeer ook voor ouders een toegankelijk aanspreekpunt te zijn. Plan kort na de inschrijvingen een moment in om elkaar te leren kennen bij een kopje koffie. Zo leren ze jullie kennen en is de drempel om vragen te stellen minder groot. Heb niet enkel contact met ouders als er iets slecht gaat, maar dus ook op momenten waar alles goed gaat. 
  • Stel een vertrouwenspersoon aan bij wie kinderen en eventueel ook ouders terecht kunnen met vragen. Ook als die niet direct met het aanbod te maken hebben.
  • Communiceren ook via sociale media, WhatsApp…. Hebben jullie ook andere kanalen waar jullie bereikbaar zijn voor zowel leden als ouders? Het werkt drempelverlagend als de informatie voor iedereen op verschillende manieren te raadplegen is. Zorg ervoor een verantwoordelijke communicatie aan te stellen, aangezien de informatie op de verschillende kanalen wel dezelfde moet zijn.

4: Betrouwbaar

Maak de werking veilig voor de deelnemers. Zowel fysiek als mentaal.
Het spreekt voor zich dat je werking een veilige plek moet zijn waar kinderen zonder zorgen kunnen spelen en sporten, zonder gevaar. Maar wat met de emotionele veiligheid? Neemt een kind je in vertrouwen? Hang dan niet zomaar alles aan de grote klok. Moet je bepaalde informatie noodgedwongen delen met anderen (begeleiders, ouders of de rest van de groep), check dan even hoe het kind of de jongere daarover denkt en hoe jullie dit best aanpakken.

5: Bekend

Geen betere reclame dan mond aan mond reclame. Kinderen die zich graag bij jullie uitleven, zullen niet aarzelen om hun enthousiasme te delen met leeftijdsgenootjes. Win-win!

Tips!

  • Organiseer proefdagen of open activiteiten. Soms is de keuze om naar jullie werking te komen een grote stap. Zeker als je onmiddellijk voor een volledig jaar of langere periode moet inschrijven.  Daarom kan je op verschillende dagen in het jaar proefdagen organiseren, waarbij kinderen en jongeren zonder verplichting kunnen proeven van jullie aanbod. Of organiseer gewoon eens een open activiteit waar broertjes, zussen… en misschien wel ouders welkom zijn om alles te komen bekijken.
     
  • Heet nieuwe leden welkom. Veel kinderen en jongeren voelen zich thuis in hun werking, maar die stap is niet zo vanzelfsprekend. In het begin van het jaar wordt er vaak ingezet op kennismaking en verwelkomen van nieuwe leden, maar dat wordt soms vergeten doorheen het jaar. En net die eerste stap is belangrijk om je later goed te voelen in de werking.

6: Bereikbaar

Niet alleen de reistijd bepaalt of jullie club of vereniging makkelijk te bereiken is. Ook de mate waarin je vertrouwd bent met de omgeving, kan voor sommige ouders of kinderen bepalend zijn.

Tips!

  • Zorg voor wegwijzers. Is de locatie gemakkelijk te vinden? Hangt er een vlag aan de deur? Maak duidelijk aan de buurt waar ze jullie kunnen vinden! Vraag aan de gemeente om op cruciale punten (ook voor fietsers) een wegwijzer te (mogen) plaatsen en hang een vlag, banner…
     
  • Organiseer carpooling, busvervoer of een toer in de buurt om kinderen op te halen bij hen thuis. Staat er op jullie website welke bus mensen kunnen nemen om er vlot te raken?
     
  • Maak de club of vereniging toegankelijk? Staan jullie ook open voor mensen met een beperking? Kijk dan eens of jullie lokalen vlot toegankelijk zijn en niet alleen voor mensen die goed kunnen zien en wandelen.